New Directors/New Films 2012 (Part 1)

h. nazan ışık —

21 March 2012—

Foto: Film Movement

Sônia Guedes , yönetmen Julia Murat’in filmi “ Found Memories” den bir sahnede.

The Film Society of Lincoln Center ve The Museum of Modern Art (MoMA)’nın yıllık duzenlediği “New Directors/New Films (ND/NF)” festivali 21 Mart’ta başladı ve 1 Nisan’a kadar sürecek. 41 inci yılını kutlayan festivalde bu yıl 28 ülkeden beşi belgesel olan 29 film gösteriliyor.

MoMa’ da başlayan seri, kapılarını Nadine Labaki’nin filmi “Where Do We Go Now? ” ile açtı. Film bir Lübnan köyünde geçer. Müslümanlar ve Hıristiyanlarin nüfusunu oluşturduğu, ve cami ve klisenin yanyana olduğu küçük bir köy. Herkes birbirini tanır, arkadaşlardır da, işin içine dini konular girinceye kadar. Kocasını, oğlunu, babasını bu yolda kaybetmek istemeyen köyün kadınları biraraya gelerek bu soruna bir son vermeye karar vererek umulmadık yolları denerler. Bu, festivali açacak en iyi film mi? Bence değil! Ama seyirciyi memnun edecek bir film, buda festival programcıları için yeterli neden olsa gerek

Hayatın hergün aynı olduğu, aynı konuşmalar, aynı hayat tarzı, hiçbirşeyin değişmediği, yaşayanların yaşlı olduğu ve ölmek isteseler bile ölemedikleri bir köy düşünün. Bu konu yönetmen Julia Murat’ın ilk filmi ve ND/NF festivalinin en iyi filmlerinden birisi. “Found Memories ” simsiyah perdede seyirciye doğru yaklaşan bir kadının gaz lambası ile aydınlatılmış yüzü ile açılır.   Madalena (Sônia Guedes)’nın günlük hayatı sabah çok erken kalkmak , ekmek yapmak ve onu terkedilmiş , işlemeyen tren yolunu takip ederek Antonio (Luiz Serra)’nun dükkanına götürmektir. Ikisi ekmeklerin nasıl rafa yerleştirilmesi hakkında tartışırlar, Antonio kahve yapar ve ikisi dükkanın önündeki banka oturup, kahve içerler. Sonra bütün köy kliseye gider, dua ederler ve hep beraber yemek yerler. Gece Madalena ölen kocasına mektup yazar. Yapılan aynı şeylerle , aynı konuşmalarla günler birbirinin kopyası gibidir.

Bu rutin hayat bir gün genç fotoğrafcı Rita (Lisa Fávero)’nın köye gelmesiyle değişir. Rita onlara katılır, hatıralarını dinler. resimlerini çeker. Ve mezarlığın kapısındaki büyük kilitin sırrını öğrenmeye çalışır…

Cok güzel renkleri, kamera çekimleri, ışığın kullanımı ile 17inci yüzyıl ressamlarının eserlerini hatırlatan film ND/NF serisinin en iyi filmlerden birisi.

Outsider Pictures

Rubén (Germán de Silva) ve iki yolcusu Pablo Giorgelli’nin filmi “Las Acacias” filminde.

Çok konuşmayan, yalnız, Asunción, Paraguay’dan Buenos Aires’e kereste taşıyan kamyon şoföru Rubén bu seyehatinde birisine verdiği sözü yerine getirerek bir genç kadın Jacinta (Hebe Duarte) yi yolcu olarak almaya söz verir.   Jacinta, beklenenin dışında, beş aylık kızı ile gelir. Ve üçü bu uzun yolculuğa başlarlar.   Hemen hemen gerekenin dışında hiç konuşma olmamasına rağmen beş aylık bebek sanki bir köprü gibidir ve herşey son derece hassas ve duyarlıdır. Rubén sanki birşeyler keşfeder, bunu anlamaya, hazmetmeye çalışır. Çok konuşmayan bir adam bunu nasıl dile getirebilir……Çok iyi işlenen bu uzun, neredeyse sessiz yol filmi festivaldeki en hassas ilişki ve aşk filmi.

Festivalde diğer ilginc flmler Pierre Schöller’in “The Minister (L’Exercise de l’état)”, Roschdy Zem’in “Omar Killed Me (Omar m’a tuer), Joachim Trier”in “ Oslo, August 31st , ve Karl Markovics’in “ Breathing (Atmen)”. Bunlardan daha sonra konuşmak üzere…

Fazla bilgi için :

http://www.filmlinc.com/films/series/new-directors-new-films-2012

http://www.moma.org/visit/calendar/films/1255

© h. nazan ışık