h. nazan ışık—
11 August 2012—
Statik çerçevelemesi, uzun süren tek çekimleri ve “je tu il elle”, “Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelle” , “La Captive”, “Un divan á New York” filmleri ile tanınan Belçikalı yönetmen Chantal Akerman , belgeseller yaparak geçirdiği uzun aradan sonra yazdığı ve yönettiği Almayer’s Folly ile ilk kurmaca filmini yaptı. Joseph Conrad’ın 1895’ de yazdığı aynı adlı ilk romanından kaynaklanan film çekim ve anlatım tarzıyla, yönetmenin öbür filmlerinden daha farklı değil; gene uzun ve static çekimler ilk dikkati çeken unsurlar arasında.
Foto: Liaison Cinématographique
Stanislas Merhar (Almayer), Chantal Akerman’ın filmi Almayer’s Folly den bir sahnede.
Film, karanlık su üstüne yansıyan ışık ile açılır ve sahnede dudaklarını Dean Martin’in müziğene göre oynatan bir adam ve arkasında cansız dans eden 4-5 kadının olduğu gece kulübüne diren bir adamın arkadan uzun süre takibi ile devam eder. Adam sahneye yaklaşır ve sarkıcıyı öldürür. Dans eden kızlar şaşkın sahneden çekilirken bir kız hala cansız dansına devam eder. Arkadan sesler duyulur “ Nina, Nina Daïn öldü”. Kız kameraya bakarak bir sarkı söylemeye başlar. Sanki yüzünde gizli bir gülümseme vardır.
Bu tanıtımtan sonra film, Nina’nın (Aurora Marion) küçüklüğüne döner. Avrupalı Almayer (Stanislas Merhar), altın bulmak rüyası ile ormanlık, karanlık sanki çıkışı olamayan, Malezya’da bir adaya gelmiş, ve sevmediği, hiç bir yakınlık duymadı yerel bir kadınla evlenmiş. Ve Nina doğmuş bu ilişkiden. Almayer, kızını küçükken batı kültüru alması için annesinin rızası olmaksızın şehre yatılı okula yollar. Ama kendini hiç “beyaz” hissetmeyen melez Nina orada kabul edilmediğini hisseder.
Nina bir gün, cansız, hayata küskün genç kız olarak adaya döner. Ama orada da kendini evde hissetmez. Ne “beyaz” dır , beyazların dünyasına kabul edilecek, ne de tam adalıdır, oraya uyacak…Bu arada tanıştığı Daïn (Zac Andrianasolo) vardır hayatında. Babası Almayer, hala, zengin olmak ve Avrupa’ya dönmek gibi rüyaların içinde yaşamaktadır. Annesi Zahira (Sakhna Oum) ise , Almayer’in tutkusuna karşın kızının o adadan kurtulup, kendine yeni bir dünya bulmasına yardım etmek istemektedir. Karar Nina’ya kalmıştır. Adada mı kalsın, yoksa Daïn ile bilmediği bir geleceğe mi seçsin!
Foto: Liaison Cinématographique
Aurora Marion (Nina), filmde bir sahnede.
Karanlık sahneler, gece çekimleri, azgın nehir, derin, karmaşık bitki örtülü orman, sadece karakterlerin içinde bulundukları, yaşadıklari ortamı değil, hepsinin psikolojik durumunu da yansıtan bir ayna gibi. Sanki herkes birşeyin, bir hissin tutuklusu, kurbanı gibi.
Tutku, kayıp, çaresizlik, sevgisizlik , hatta delilik , kullanılma ve ve umut gibi derin konuları işleyen “Almayer’s Folly”, Chantal Akerman’ın başarılı film listesine eklenecek bir film daha.
Almayer’s Folly
Cuma günü Manhattan’da başladı.
Yazar/ Yonetmen: Chantal Akerman (Joseph Conrad’ın aynı adlı romanindan yararlanarak),
Yapımcılar: Patrick Quinet ve Chantal Akerman
Görüntü yönetmeni: Rémon Fromont
Kurgu: Claire Atherton
Kostüm: Catherine Marchand
Dağıtımcı: Doc & Film International.
Film, Anthology Film Archives, 32 Second Avenue, ve Second Street, NYC’ de 16 Ağustos’a kadar izlenebilir.
Fazla bilgi ve saatleri için link:
http://www.anthologyfilmarchives.org
© h. nazan ışık
http://www.turkishny.com/h-nazan-ik/24-h-nazan-ik/97565-chantal-akermanin-son-filmi-almayers-folly-la-folie-almayer#.UggsB7zlWVw